Hoe werkt het platform?

Deze website of "het platform" bezoeken

Je kan het platform raadplegen of bezoeken via een webbrowser. Dit kan je doen op alle gangbare toestellen (smartphone, tablet, computer) en browsers (Chrome, Edge, Mozilla ...). Je dient je niet kenbaar te maken of te registreren om de website te raadplegen. Bij je eerste bezoek vragen we je of we analytische cookies mogen gebruiken, dit doen we via een pop-up. Hoe we net met deze data omgaan lees je na in het privacy statement.


In interactie gaan

Soms kan je op het platform in interactie gaan: een idee geven, een project indienen, stemmen, reageren ... Hiervoor heb je een account nodig. Hoe we met je gegevens omgaan lees je na in het privacy statement.

Stap 1: registratie

Op basis van een uniek e-mail adres maak je een account aan. Je vult ook de gevraagde gegevens zoals je naam, voornaam en eventuele andere zaken in. Dit kan per project verschillen.

Stap 2: bevestig je account

Je ontvangt een automatisch mailtje om je account te bevestigen: zo controleren we dat je e-mail adres wel echt en uniek is.

Stap 3: aanmelden en starten

Je kan je met je e-mail adres en gekozen wachtwoord aanmelden. Vanaf dan kan je starten op het platform! Je kan je profielgegevens steeds aanpassen, of je profiel verwijderen via de profielpagina.


Spelregels

Het doel van het online platform is zoveel mogelijk mensen en organisaties de kans te geven zich te informeren of om een bijdrage te leveren. Om in interactie te gaan op het platform (bijdragen, reageren, stemmen ...) heb je een account nodig. Hoe we met de data die we verzamelen omgaan lees je na in het privacy statement. Op deze pagina vind je de spelregels terug om een bijdrage in te dienen.

Die bijdragen zijn onderworpen aan een aantal regels zodat we het geheel open en constructief kunnen houden. Bijdragen die niet aan de regels voldoen, worden niet gepubliceerd, tenzij ze kunnen worden bijgestuurd.

Regels:

  • Bijdragen die geen betrekking hebben op tot het project kunnen door de moderatoren geweigerd worden.
  • Bijdragen die bestempeld kunnen worden als racistisch, haatdragend, beledigend, kwetsend ... worden verwijderd door de moderator.
  • Bijdragen die gericht zijn op personen (bijv. persoonlijk gerichte antwoorden of commentaren) worden verwijderd door de moderator.
  • We houden het project transparant en eerlijk. Gebruikers die willen meewerken met valse of misleidende profielen (er is geen aannemelijke voornaam of naam ingegeven (bijv. X7zg3 of Darth Vader)) worden verwijderd door de moderator.
  • De inhoud van bijdragen die auteursrechtelijk beschermd zijn, kunnen worden verwijderd door de moderator.
  • Bijdragen die niet geformuleerd zijn in het Nederlands kunnen geweigerd worden.
  • Bijdragen die beschouwd kunnen worden als (verdoken) reclameboodschappen, die links naar andere websites bevatten (die niets met de vragen te maken hebben) of die beschouwd kunnen worden als spam, kunnen verwijderd worden door de moderator.

Hoe passen we de regels toe?

  • Nieuwe bijdragen: een nieuwe bijdrage verschijnt niet automatisch op het platform. Deze wordt éérst bekeken door een (team van) moderator(en). Daarom zal je jouw bijdrage niet onmiddellijk zien verschijnen. In tijden van grote drukte op de site (bv. na veel persaandacht over dit project) kan dit meer tijd in beslag nemen.
  • Reacties: reacties verschijnen wel meteen op het platform, om inhoudelijk debat aan te moedigen. Reacties kunnen "gemeld worden als ongepast" door bezoekers van de website. Reacties kunnen door moderatoren verwijderd worden nadat ze online stonden.
  • Je krijgt een bericht: wanneer je bijdrage behandeld is, of je reactie verwijderd wordt, krijg je via e-mail een bericht van de moderator. Je kan dan een nieuwe bijdrage indienen of reactie plaatsen, die wel voldoet aan de spelregels.
  • Je toegang kan worden geblokkeerd: de moderatoren kunnen gebruikers, die bij herhaling de regels negeren, blokkeren zodat ze geen bijdragen meer kunnen leveren op het platform.